Παρασκευή, 8 Απριλίου 2011

Crossfit

Τι είναι Crossfit???
  1. Δύναμη (Strength)
    • Η ικανότητα να κινήσει ο αθλητής μεγάλο βάρος, να υπερνικήσει μεγάλη αντίσταση
  2. Ισχύς (Power)
    • «Εκρηκτικότητα», η ικανότητα του αθλητή να ασκήσει μέγιστη τελική δύναμη σε ελάχιστο χρόνο
  3. Ταχύτητα (Speed)
    • Η ικανότητα ελαχιστοποίησης του χρόνου εκτέλεσης «κύκλου» κινήσεων
  4. Καρδιοαναπνευστική αντοχή (Cardiovascular Endurance)
    • Η ικανότητα του σώματος να καταναλώνει και να επεξεργάζεται το οξυγόνο
  5. Σθένος (Stamina)
    • Η ικανότητα του σώματος να αποθηκεύει, να παράγει, και να διαχέει ενέργεια αποτελεσματικά
  6. Ευκαμψία (Agility)
    • Η ικανότητα του αθλητή να ελαχιστοποιεί τον χρόνο μετάβασης από μια «γραμμή κίνησης», σε άλλη
  7. Ευλυγισία (Flexibility)
    • Η ικανότητα του αθλητή να έχει μέγιστο βεληνεκές κίνησης στις αρθρώσεις του
  8. Συντονισμός (Coordination)
    • Η ικανότητα του αθλητή να «συντονίσει» πολλαπλές διακριτές σωματικές κινήσεις σε μια αρμονική κίνηση
  9. Ισορροπία (Balance)
    • Η ικανότητα του αθλητή να ελέγξει αποτελεσματικά το κέντρο βάρους του σώματος του
  10. Ακρίβεια (Accuracy)
    • Η ικανότητα του αθλητή να ασκεί έλεγχο στην κατεύθυνση κίνησης, καθώς και στην ταχύτητα και ένταση κίνησης
Σύμφωνα με την παραπάνω θεώρηση, λοιπόν, η «Φυσική Κατάσταση» είναι κάτι πολυδιάστατο, και η απόκτηση της αναγκαστικά απαιτεί μια προσέγγιση που περιλαμβάνει συγκεκριμένα στοιχεία που απευθύνονται ταυτόχρονα στις παραπάνω 10 επιθυμητές δεξιότητες.
Το CrossFit είναι μια προσέγγιση προπονητικού προγραμματισμού που ζητάει από τον αθλητή να καταπιαστεί με μεγάλη «γκάμα» διαφορετικών προπονητικών μεθόδων, όπως -
  1. Ενόργανη Γυμναστική. Η ενόργανη γυμναστική μαθαίνει στον αθλητή πώς να χειρίζεται το σώμα του - κιναισθησία, ακρίβεια, ισορροπία, συντονισμός, ευλυγισία, και ευκινησία είναι οι ζητούμενες δεξιότητες, καθώς και η «ειδική δύναμη» που απαιτείται για να χειρίζεται ο αθλητής το σωματικό του βάρος.
  1. Άρση Βαρών. Η άρση βαρών (αρασέ, ζετέ, κλπ.) καλλιεργεί την εκρηκτική δύναμη και ταχύτητα του αθλητή, μαθαίνοντας του να επιταχύνει μέγιστα κιλά σε ελάχιστο χρόνο, με αποτέλεσμα τη μεγιστοποίηση της παραγόμενης ισχύος.
  1. Powerlifting (Deadlift, Squat, Press). Το Powerlifting επικεντρώνεται στην ανάπτυξη μέγιστης τελικής δύναμης μέσω τριών βασικών «μεγάλων» άρσεων, την «άρση θανάτου», το «βαθύ κάθισμα», και τις πιέσεις πάγκου.
  1. Sprint. Στο CrossFit, παίζει πολύ σημαντικό ρόλο ο στίβος, όπου οι αθλητές τρέχουν 400m & 800m με «διαλειμματική» προσέγγιση. Τα sprint 400m & 800m είναι ότι καλύτερο για την ανάπτυξη Καρδιοαναπνευστικής αντοχής και «σθένους» (stamina).
  1. Τρέξιμο Αποστάσεων. Στο CrossFit παίζει σημαντικό ρόλο η ανάπτυξη του αερόβιου συστήματος παραγωγής ενέργειας, το οποίο αναπτύσσεται αμέσως μέσω του τρεξίματος αποστάσεων (5k, 10k, 15k), αλλά και εμμέσως δια της διαλειμματικής προπόνησης.
Το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό του CrossFit, ωστόσο, είναι το γεγονός ότι ο προγραμματισμός ασκήσεων συνδυάζει τα παραπάνω σε «ρουτίνες» (Workout of Day, WOD), ώστε σε κάθε προπόνηση ο αθλητής να «δουλεύει» παραπάνω από μια δεξιότητα ! Παραδείγματα -
  1. Ασκήσεις της Ενόργανης συνδυάζονται με ασκήσεις Άρσης Βαρών, ώστε ο αθλητής να δουλεύει ταυτόχρονα και τα 2 συστήματα αναερόβιας παραγωγής ενέργειας, ισορροπία, συντονισμό, και εκρηκτική δύναμη. Π.χ. το WOD μπορεί να συνδυάζει αρασέ (Power Cleans) με κατακόρυφες κάμψεις (Handstand Push-Ups)...
  1. Sprint συνδυάζονται με Powerlifting, ώστε ο αθλητής να αναπτύσσει την ικανότητα να ασκεί μεγάλη τελική δύναμη ενώ είναι εξαιρετικά κουρασμένος, με σφυγμό κοντά στο 90% του μέγιστου. Π.χ. το WOD μπορεί να συνδυάζει βαθύ κάθισμα (Squat) με Sprint 400m...

Ο «ιδανικός αθλητής», σύμφωνα με την φιλοσοφία του CrossFit, είναι ο... δεκαθλητής ! Ένας κορυφαίος δεκαθλητής μπορεί να τρέξει τα 100m σε κάτω από 11δευτερόλεπτα, να τρέξει τα 400m σε κάτω από 50 δευτερόλεπτα, τα 1600m σε κάτω από 5 λεπτά... και ταυτόχρονα, να έχει κορυφαίου επιπέδου επιδόσεις στο ακόντιο, στο άλμα εις ύψος, στο επί κοντό, κλπ. Άρα, είναι ένας αθλητής που έχει καταπληκτική αναερόβια & αερόβια αντοχή, είναι εξαιρετικά δυνατός και εκρηκτικός, και έχει απόλυτο έλεγχο του σώματός του.
Αλλά το CrossFit δεν απευθύνεται μόνο σε κορυφαίους αθλητές - απευθύνεται σε ΟΛΟΥΣ ανεξαιρέτως, διότι προσαρμόζεται στις ανάγκες, δεξιότητες, και τη φυσική κατάσταση του κάθε αθλητή / αθλούμενου. Στο CrossFit θα βρει κανείς παιδία, αθλητές της «τρίτης ηλικίας», μέλη επίλεκτων ειδικών δυνάμεων, επαγγελματίες αθλητές... και, γενικότερα, άτομα τα οποία απλώς έχουν βαρεθεί τα Franchise γυμναστήρια, όπου η γυμναστική έχει γίνει μια βαρετή ρουτίνα, και αναζητούν κάτι  εναλλακτικό, και αποτελεσματικό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου